Bekijk jouw toegevoegde waarde
Het belangrijkste is dat je weet wat jouw toegevoegde waarde is en wat je krachten zijn. Op die manier kan je jezelf goed in de markt zetten, is mond-op-mond-reclame sterker en kan je makkelijker interim opdrachten vinden. Je bent namelijk als interim een vervanger van een ander persoon en het is belangrijk dat jij het verschil kan maken. Waarom juist jij het moet worden bij een gesprek is belangrijk en daarom moet je vooraf jouw toegevoegde waarde bekijken. Verdiep je bijvoorbeeld in de opdracht maar ook in de opdrachtgever. Zo kan je refereren naar specifieke details of juist een anekdote vertellen om je kracht te tonen.
Investeer in jezelf en daarmee ook in interim opdrachten vinden
Interim opdrachten vinden is op zichzelf niet ingewikkeld, maar het is belangrijk om te blijven investeren zodat je ook groeit in je opdrachten. Netwerken is daarbij een belangrijke key maar ook het ontwikkelen van je eigen hard en soft skills is een onderdeel. Ga langs bij congressen, meetings, netwerkborrels of organiseer een netwerklunch. Maar lees daarnaast ook (vak)literatuur, bepaalde blogs of investeer in jezelf door een cursus te volgen. Natuurlijk heb je niet elke dag en ook niet elke week tijd om deze investering te doen. Maak daarom een plan met realistische doelen. Bekijk bijvoorbeeld hoe je het aankomende jaar wilt groeien, wat je daarvoor nodig hebt en hoe je dat kan indelen. Neem bijvoorbeeld voor het netwerken één lunchafspraak per week de tijd en één bijeenkomst per maand.
Naast het investeren is het ook belangrijk om jezelf te reflecteren. Dat kan voor jezelf maar ook in overleg met je opdrachtgever. Kijk wat er goed is gegaan en haal daar kracht uit, maar kijk ook wat je kan verbeteren. Had je voldoende vakkennis of waren er soft skills die je verder kan uitbreiden? Op die manier kan je jouzelf verder ontwikkelen en groeien in je interim opdrachten.
Bekijk verschillende platformen voor interim opdrachten vinden
Als je op zoek bent naar een interim opdracht dan komen ze vaak niet uit de lucht vallen. Nog steeds is mond-op-mond-reclame de beste reclame, maar ze komen alsnog niet uit de lucht vallen. Er zijn verschillende platformen waar ZZP-ers, interims en opdrachtgevers elkaar kunnen vinden door opdrachten te plaatsen of hun cv’s te posten. Op die manier kan je voor jou een geschikte opdracht vinden, maar ook je netwerk uitbreiden. Interim opdrachten vinden kan je dus op verschillende manieren doen en je hoeft je daarin eigenlijk niet beperkt te voelen.
Benieuwd naar meer mogelijkheden? Bekijk ook eens freelance opdrachten.